tisdag 13 mars 2018

Thailand 15/16

En jullovsresa tillsammans med syster och hennes familj. Jag och Cissi satte igång redan i januari och letade flygbiljett. Vi hade lite olika tänk där så vi åkte ner med några dagars mellanrum. Vår familj bokade med Lufthansa och vi betalade lite drygt 9000kr/biljett. Sedan fick vi vänta några månader innan hotellrummen släpptes men vi hade full koll på var vi ville bo och när, så sen slog vi till så fort det gick. Billigast var White sand beach resort där vi betalade 800 kr/natt för strandbungalow med a/c och dyrast blev nätterna på Mercure med pool access, kommer inte riktigt ihåg med 1600 kr/natt tror jag. Vi är iallafall eniga om att vi tycker att det lyxigaste boendet var det billigaste. Inget slår att somna till vågskvalp och sedan barfota gå upp och ta morgondoppet direkt innan frukost, hårda sängar och glipor i golvbrädorna till trots.

20 december
Vi anländer till Koh Chang och Mercure hideaway i Bailan Bay. Cissi och gänget är redan på plats sedan 3 dagar tillbaka. En middag på Happy turtle och sedan somnade vi snabbt.

21 december
Frukost på Happy turtle. Poolbad och sen lunch på stranden. Mer pool och lite siesta, mer pool och sen kort och backgammon och nu blir det middag på Happy turtle.
Cissi Stenbecks foto.

22 december
Idag har vi gjort samma saker som igår. Fast vi spanade in lite apor vid lunch.

23 december
Hotell- & strandbyte till White sand beach resort. Lägre standard men helt fantastiskt läge, inte fel att vakna & titta ut på detta! Inte bästa läget för Julias fot dock men vi andra får lite extra träning genom att bära ett stycke Julia i värmen.

24 december
Ingen Jansson, skinka och köttbullar. Det blev bl.a hamburgare, pizza och chicken cashewnuts.

Och pannkakor till efterrätt

26 december

27 december

Nu är Mimmi och Roger här. De åkte ner med Fritidsresor och bor på Kc Grande c:a 800 meter bort.

28 december

Igår träffade vi Mimmi och Roger i deras pool efter att de hade vilat lite efter den långa resan. Bad, bad, bad och glass på hittills varmaste dagen med 39 grader. Mimmi och Roger kom över till oss en stund innan vi drog med dem till Maylamean, den simplaste restaurangen men med godaste maten. När Mimmi och Roger gått hem till sig avslutade vi dagen med yatzy framför våra bungalows och sedan nattdopp under fullmånen.

30 december

Dagstur med snorkling

31 december
Nya året firades in på favorithaket Maylamean. Sedan samlades vi nedanför våra bungalows för ett stillsamt beachparty i väntan på tolvslaget. Dit anslöt också Lena och Rickard som vi av en slump stötte på vid frukosten för några dagar sedan.

Helena Stenbecks foto. Helena Stenbecks foto.

1 januari 2016

Idag har vi bytt ställe till fastlandet. Chauffören stannade en stund vid en strand där vi hamnade mitt i thailändsk speedboatrace. Där blev det lunch på en marknad med meny på endast Thai (ingen ville smaka gräshoppor och larver) så vi beställde det säkra kortet fried rice. På eftermiddagen blev det träff med rosa delfiner och trubbnosiga delfiner. Lite poolsnacks i kvällssolen när vi kom fram till nya hotellet Novotel Rim Pae i Mae Phim och bad.

Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.
Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.

2 januari

Nu har vi ingen fridfull strandbungalow längre utan nu är det poolhotell tillsammans med svenskar och ryssar. Men barnen har kul och vi trivs i en solstol med en bok för några dagar.

Helena Stenbecks foto.
Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.

3 januari
Morgonpromenad på stranden. Nu frukost i väntan på att de andra ska vakna. Kan bli en våffla med chokladsås också.

5 januari
One day and night in Bangkok

Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.

6 januari

Imorse åkte Cissi och gänget hemåt. Vårt plan går inte förrän 23.50 så vi har behållit ett av rummen till ikväll. Förmiddagen tillbringades vid poolen. Sen blev det lunch och lite shopping. Ingen av oss är sugna på någon sightseeing så det har blivit en stund till vid poolen. Nu blev det mulet och semesterns första regnstänk får avsluta badandet. Nu en dusch, packa det sista, middag och sen en taxi till flygplatsen. Sen sover vi förhoppningsvis så att flygresan hem till snön går fort.