tisdag 13 mars 2018

Florida 2016

Många år innan resan blev av hade vi planer på Florida och några parker med barnen. Så när Ove i augusti fick reda på att projektet som från början skulle vara i uppstartsläge över höstlovet blivit uppskjutet och han kunde vara ledig så var det bara att slå till. Planeringen var ju redan gjord sedan länge. Flygbiljetter hittade vi med Lufthansa och hotell bokades. Universal och Clearwater beach med hotels.com och på Anna Maria Island direkt med ägarna. En hyrbil förbokades och sedan var det bara att vänta. Så kort tid till avresa har vi nog sällan bokat förrut.

30 oktober
Klockan är 9.30 i Orlando och vi precis intagit pool-läge. Flygresan gick bra. Men många långa timmar innan vi kom ut från flygplatsen. 1 timme kö genom passkontroll. mer kö genom tull, kö till hissar till mer kö till transport till biluthyrningsfirman där vi stod 1 timme i kö trots att vi hade förbokat. 3 timmar efter vi hade landat satt vi i hyrbilen. Checkade in på hotellet och 04.30 svensk tid fick vi äntligen gå och lägga oss efter att ha varit vakna 22,5 timmar. Idag har vi inga planer alls, tar det lugnt vid poolen på vårt hotell Universal Cabana som har 50-tals tema och spelar 50-tals låtar.
Ove Gustafssons foto.

En tur till Walmart. En gång med bara chips på båda sidor

Helena Stenbecks foto.

Det blev en lunchtur till Longhorn Steakhouse. Hamburgare för Emil, babybackribs till Lukas, fisk med grillade räkor till mig och steaksandwich för Ove.

31 oktober
Klockan är 17 Usa tid, 22 i Sverige. Vi har tillbringat 8 timmar med att: åka kvast med Harry Potter, åka drakbergodalbana, dricka Butterbear i Hogsmead, fånga skurkar med Spindelmannen, åka in i Skull mountain och bli räddade från dinosaurier av King Kong, åka Hulkbergodalbana, fritt fall, äta svindyr halvtaskig lunch, bli dyngsura på flottfärd med Karl-Alfred, mer blöta i vattenfallsfärd och ännu blötare på djungeltur i Jurassic fall. När vi ända var helt blöta så tog vi ett till varv med Karl Alfred. Torkade i solen med Churros, läsk och blaskigt kaffe. Sen avslutade vi med att åka drakbergodalbanan och Hulken igen. Glass och Alladin stuntshow hann vi med också och att köpa Harry Potters favoritgodis. Nu ska vi ner till poolen och svalka av oss och sen försöka hålla oss vakna och äta middag någonstans.

Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.Ove Gustafssons foto.Ove Gustafssons foto.Ove Gustafssons foto.

1 november

Trött i fötterna. Igår 26000 steg, idag 21000 steg. Idag har vi blivit förvandlade till Minioner, åkt bergodalbana i bankvalven på Harry Potter och sen köpt en trollstav, åkt bergodalbana i mörkret hos Mumien 2 gånger , räddat världen tillsammans med Transformers, åkt en bergodalbana som först går rakt upp och sen rakt ner (barnen åkte 2 gånger), hälsat på Scooby doo och gänget, ätit en jättemunk hos Simpson och även träffat hela familjen, åkt bergodalbana med Simpsons, skjutit aliens, kollat när de tränat djur för film och cyklat i rymden med E.T. Kan ha glömt något. Någon timme vid poolen och sen tog vi bilen ner till Disney kvarteren och åt pizza och kollade lite där. Godnatt, godnatt

Ove Gustafssons foto.Ove Gustafssons foto.Ove Gustafssons foto.

2 november
Big breakfast till Ove, baconomelett och american pancakes till mig och nutellacrepes till Lukas.
Ove Gustafssons foto.

Mätta efter en stadig frukost på International house of pancake åkte vi ut till Cape canaveral och Kennedy space center. Åkte busstur och tittade på uppskjutningsramper och raketbyggplatser mm. Såg även 3 krokodiler i vattendrag brevid vägen. Såg filmer om rymdfärder och månlandningen och planeringen mot Mars. Kände på en riktig månsten och provade hur det kändes att skjutas upp i rymdraket.

Ove Gustafssons foto.Ove Gustafssons foto.

Sen blev det bilfärd från Atlanten till Mexikanska golfen. Middag i Tampa på Cheesecake factory. Där var det stora amerikanska portioner och vi fick med oss en doggy bag. Delade alla 4 på en Key lime cheesecake till efterrätt. Nu har vi checkat in på Beach view hotell i Clearwater beach. Det är mörkt ute så vi får se vad vi har för utsikt imorgon.

3 november
Frukost på altanen i Clearwater beach. Hotellet och 2 rumslägenheten vi har är bara ok men utsikten från balkongen och poolen med terass direkt brevid vår dörr kan nog inte bli bättre.

Helena Stenbecks foto.

Lunch på Crabbys. Helena crabcakes, Ove grillad tonfisk, Lukas Caesar chickenwrap och Emil chickenburger. Nu har vi semester.

4 november
Igår hände inget annat än bad, bok, promenad och mat. Ove ville äta middag på Hooters och fick bekräftat att servitriserna verkligen hade korta shorts och små tajta linnen.

5 november
Idag har vi också bara gjort ingenting. Kvällens middag på Crabbys igen. Alligatornuggets till förrätt. Tonfisk till Ove, Mahi mahi fisk och räkspett Helena, hamburgare Emil och alligatorburgare Lukas.

6 november
Checkade ut och lämnade Clearwater beach efter frukost. Åkte söderut 1.5 timme. Stannade 2 timmar och shoppade lite på en outlet. Sorry Cissi, hittade inte Hannahs tröja eller skor. Checkade in på vårt mysiga ställe precis på stranden på Anna Maria Island. Tillbringade eftermiddagen i vattnet eller under parasollet på altanen, det är varmt. Till middag åt barnen varsin stor mör köttbit, jag någon fisk och krabbrätt och Ove åt grillad haj. Sen satt vi på altanen och lyssnade på vågorna och spelade backgammon.

Vi bor uppe till höger

Vår altan

7 november
Frukost på terassen medan solen går upp. Blåbärspannkaka med Nutella och jordgubbar och fil och flingor.
Helena Stenbecks foto.

Ännu en dag med semestertempo. Frukost på altanen. Morgonpromenad, morgondopp, bok, lunch på caféet en bit bort. Mer bad och bok. Till middag hämtade vi hem pizza som vi åt på altanen

8 november
Har avnjutit en sista frukost på altanen med croissanter med Nutella. Tvn är på i bakgrunden så vi kan höra det sista om presidentvalet. Ska snart checka ut. Sen åker vi norrut mot Orlando där det blir tid för lite shopping innan flyget till Frankfurt går ikväll. Sen landar vi på Arlanda 14.20 imorgon (12 timmar efter vi lyft från Orlando).
Helena Stenbecks foto.

Idag är det valdag i USA och av det märks knappt någonting.

9 november
Sitter nu på Frankfurts flygplats och vårt plan är försenat pga snöfall i Stockholm. Undrar om det finns plats på något annan plan tillbaka till solen istället. När vi reste från USA ledde Hillary Clinton i presidentvalet och när vi landade i Frankfurt fick vi reda på att Donald Trump vunnit.
Hemma. Åkte från sol och landat i ett snöoväder med snö så att det knappt gick att få upp ytterdörren Nu blir det pyttipanna. Sen skotta fram min bil och Ove får byta till vinterdäck på den så att vi kan ta oss iväg imorgonbitti.