tisdag 13 mars 2018

En kronologisk tidsresa

Vad har jag gjort, var har jag varit? Här är ett försök till sammanställning av mina år och mina resor. Endast en kort beskrivning och sedan kanske det kommer några separata inlägg med mer detaljer om några av resorna och platserna. Vi börjar väl från början.

1969-1979
De första åren rörde jag mig väl mellan Stockholm och Ludvika. I Ludvika bodde mormor och morfar och där tillbringade jag mycket tid när jag var liten. Mamma och pappa åkte på semesterresor utan mig och min syster och då fick vi vara hos mormor och morfar.

Den första längre resa jag minns är när jag fick följa med farmor till hennes andra familj i Norrland där hon bott som barn under 1:a världskriget. En bondgård på landet där jag fick hoppa i hö och rida barbacka i hagen. Jag var även 2 gånger med farmor i Storlien där vi bodde på Storliens högfjällshotell och gjorde små vandringar på fjället.

Lite skidsemestrar med familjen i Sälen och Vemdalen.

1979
Hela familjen åkte till Mallorca med en grannfamilj. Jag minns att jag lärde mig dyka från poolkanten, vi red på någon åsneutflykt och besökte stalktitgrottor. Lite strandbad och en pedalbåt finns med i minnet också. Dessutom fick jag lunginflammation och hamnade på sjukhus när jag kom hem.

1986
Jag fick följa med min kompis Jessica och hennes familj på bilsemester i Europa med ett långt stopp på Franska rivieran.

1987 Polen
Min första egna semesterresa. Jag och pojkvän Stefan tillbringade 1 semestervecka på Rhodos.
En charterresa till Kreta med mamma och pappa och syster i slutet av sommaren.

1988
Tunisien 1 vecka med Stefan.
Jag och Stefan åkte till Paris där vi förlovade oss på taket av Notre Dame. Sen tog det slut något halvår efter.

1989
Jag och min kompis Jessica åkte iväg på Tågluff. Raka vägen ner till Brindisi och sedan över till Korfu där vi var någon vecka. På väg hem blev det stopp i Rom,, Rimini och San Marino.

1990
En biltur ner till Rivieran med pojkvän Roland som med några kompisar skulle tävla i vm i Laser i Medelhavet.
Jag köpte min första båt. En Stor-triss som fick heta Sasha efter mormor och morfars hund. Hade roligt och lärde mig massor några somrar i Stockholms skärgård.

1991
Tågluff igen, denna gång med pojkvän Johan. Först över till England och Brighton? där vi hälsade på några kompisar till Johan. Sen ner till  Nice och Monaco och Venidig innan vi åkte vidare till Corfu för sol och bad. Stannade till i Bryssel och hälsade på min farbror, faster och kusin på vägen hem.

Mamma fyllde 50 och de bjöd mig och syster tillsammans med mormor och morfar på 1 veckas charter till Rhodos. Jag hade tagit dykcert året innan så nu kunde jag göra mina första riktiga dyk. Lite annorlunda att dyka i medelhavet än i Stockholm där jag tog dykcertet.

1992
1 veckas charter till Zakyntos med kompis Maria. En jordbävning när vi var på rummet och vi sprang och ställde oss i en dörröppning. Flera efterskalv på kvällen.

1993
Flyg ner till Egypten och Kairo med Johan. Ett besök bland pyramider och sfinx och sedan buss ner till Hurghada. Där jobbade min kompis Anders som dykinstruktör så det blev många dyk den veckan i Röda havet.
4 månader i Thailand där Johan jobbade ett tag på Ericsson. Jag hade min bas hos honom i Bangkok, vi åkte till Koh Samet där jag stannade kvar själv ett tag. En tur tillsammans upp till Chang Rai. En tur tillsammans till Koh Samui där jag stannade kvar själv ett tag. Jag åkte i förväg ner till Phuket där jag åkte iväg på en live-aboard dykresa själv, sedan kom Johan ner och vi firade jul där, sedan till PhiPhi och nyår på Koh Lanta.

1994
Första alpresan till Verbier med pojkvän Neil och hans kompis. Det jag minns mest är alla puckelpister som jag inte alls gillade.
En sommarbilsemester genom Europa med Neil. Bla. Paris med besök på Eurodisney och sedan kusten i La Rochelle.

1995-1996
En flytt till Australien och Melbourne med Neil. Där bodde vi och han jobbade på Ericsson där även jag jobbade lite på slutet innan jag träffade Ove och flyttade till Sverige igen. På väg ner dit började vi med stopp och lite turistande i London och även ett stopp i Singapore. Vi hälsade på min kompis Susanne som jobbade som dykinstruktör i Malaysia på Tioman Island där vi passade på att dyka. Under tiden där hann vi med lite semester hos hans föräldrar i Brisbane,  en bilresa mellan Brisbane och Melbourne längst kusten, bilutflykt längst kusten väster om Melbourne, en tur till pingvinerna på Philip Island, skidor några timmar norr om Melbourne och dykning norr om Brisbane på Whitsunday Islands bl.a. Träffade Ove därnere och flyttade hem till Sverige igen.

1997
Jag och Ove åkte på sista minuten till Israel och Eilat. Vi åkte därifrån på en 2-dagars dyk och jeepsafari där vi bodde över natten i en Beduinby.
En vecka över nyår i Trysil med Ove och några kompisar.

1998
Jag och Ove bilsemestrade i Europa. Stopp i Danmark i Skagen, Tyskland och Fussen och Törnrosaslottet. Zell am zee med vandring i Kaprun, ner till Gardasjön och lite värme. Hela vägen bort till franska atlantkusten till Bordaux, sedan upp till La Rochelle och vidare till Bretagne där vi hälsade på Xavier och Siv där de var i Xaviers föräldrars sommarställe vid kusten. Ett sista stopp i Brussel där Christer och Carina jobbade innan vi var hemma igen.
Jag åkte med Ove till London några dagar när han jobbade där.

1999
2 veckors semester till Thailand. Vi hade köpt flygstolar med Fritidsresor. Planet var trasigt och vi tillbringade 2 nätter på hotell i Upplands Väsby innan vi kom iväg. Sedan åkte vi över till Phi Phi 1 vecka, sedan några nätter i Phuket och även en dykbåt till Similan Island några dagar.

2000
Gravid i 6:e månaden var vi på 1 veckas charter till Cran Canaria.

2001
Några dagar i Sälen med Mats, Christine och Fanny. Barnen ett halvår gamla ungefär låg i pulka bakom oss när vi åkte längdskidor.
Vi lånade mammas och pappas båt och var iväg några dagar i Stockholms skärgård på somrarna.

2003
Lanzarote och charter med Emil 1 år och 10 månader och Lukas 11 månader. Det blev mycket tid vid barnpoolen.

2004
1 vecka i Vemdalen med Christer, Carina och Emelie. Emil och Emelie gick på skidskola medan jag drog omkring Lukas på Snowboard.

2006
Januari 1 vecka i Åre med Xavier, Siv och Noah. Skidskola för barnen på förmiddagarna. Emil och Noah klarade backarna bra och även Lukas tog vi oss runt med i slutet av veckan.

2007
Vemdalen och skidor i Malins stuga
November 1 veckas charter till Lanzarote med Fritidsresor. Mycket poolbad och sedan clownen Coco och underhållning på kvällarna.

2008
Maxi 87:an Navigo köptes. Det får nog bli några separata seglingsinlägg senare.

2009
Sportlov i Sälen i Oves jobbs stuga. Tillsammans med Cissi, Pär, Fredrik, Hannah, Julia och Cajsa. Fösta gången på skidor för kusinerna och de gick i skidskola.
November blev det Thailandscharter till Koh Lanta med Cissi, Pär och alla ungarna. Mycket bad och sedan eldshower på stranden på kvällarna.
Nyår i Sälen i Oves jobbstuga. Tillsammans med Mats, Christine, Fanny och Joel.

2011
Vemdalen på sportlovet i Malins stuga. Christer och Carina var också där fast på andra sidan vägen i Skalsbyn.
Höstlovet flög vi till Bangkok. Inrikesflyg till Trat och färja över till Koh Chang. Första veckan på White Sand beach Kc Grande och Kacha hotel där även Martina, Mattias, Oliwer och Hugo var. Sedan åkte vi några dagar till Koh Mak till Palm Beach resort och alla sandloppor. Avslutade på Koh Samet på Samed Cabana. Det såg lite annorlunda ut där än när jag var där 1992.

2012
Sportlov i Idre med Christer, Carina, Emelie, Louise och Alexander.
Påskhelg i Åre med barnen på Holiday Club
26:e december flög vi västerut till Mexico med Fritidsresor. 2 veckor där med all inclusive, mycket och god mat. Varm och skönt, härliga pooler och stränder. Utflykter till Tulum, snorkling med sköldpaddor i Akumal beach och en underjordisk tur i grottsystemen och det klara vattnet.

2013
Påsklov med Alpresor till Bad Gastein på hotell Salzburger Hof.
Vi byter ut Maxi 87:an mot Bavaria 36. Köper den i Göteborg och slussar oss via Göta kanal upp till Stockholm.
Höstlov till Koh Chang med Cissi, Pär och alla barnen. Började på White Sand beach på Cookise hotell, sedan upp till Koh Samet och Samed Cabana och sedan sista dagen i Bangkok.

2014
En weekend i oktober till Budapest med Ulla, David, Walter och Ann-sophie, vårt spelgäng.
Nyår i Idre med Maria, Johan, Anna och David

2015
Jullov till Thailand med Cissi, Pär och alla barnen. Började på södra Koh Chang på Mercure Hideaway och härliga poolaccessrum. Flyttade oss till White sand beach och bodde i bungalows vid vattenbrynet på White Sand beach resort. Delfinsimning på väg upp längst kusten och några nätter i Mae Phim på Novotel Rim phae och sista natten i Bangkok.

2016
Sportlov i Cervinia. Reguljärflyg till Turin där vi hyrde bil och åkte upp i alperna. Hyrde lägenhet direkt vid liften via AirBnb.
Höstlovet i Florida. Bodde på Universal Cabana bay. 1 dag på Universal studios och 1 dag på Island of Adventure. 1 dag ut till Kennedy Space center. Sedan bilade vi i vår hyrbil till västkusten. Några nätter på Clerawaterbeach i ett hotell. Sedan några nätter i en liten villa direkt på stranden på Anna Maria Island.

2017
Sportlov i Trysil och vi tog med oss kusin Fredrik
Sommarseglingen tillbringades i Stockholms skärgård.

2018
Sportlov med alpresor till Bad Gastein.