tisdag 13 mars 2018

Bad Gastein 2018

På sportlovet flög vi ner med Alpresor till Salzburg och sedan vidare till Bad Gastein. Resan bokade vi redan i maj året innan. Själva resan med flyg, hotell och halvpension betalade vi c:a 65 000 kr för och sedan tillkom liftkort för oss 4 för 8300 kr. Lunch och lite övrig mat för c:a 6000 kr. Reseäventyret delad jag på facebook i en grupp med närmaste släkten. Få se om det går att kopiera över hit på ett snyggt sätt.

24 mars
På plats i Villa Orania i Bad Gastein. Slappar i vår lägenhet och ska snart ner och äta middag på Salzburger hof, 50 m från oss där vi äter frukost och middag. Härlig 2rumslägenhet med stora fönster och en stor terass. Hoppas på solig vecka.

25 mars
Började dagen med en stärkande god frukost och sedan var vi redo för skidor och Lukas snowboard. Varma kläder för det skulle vara -17 på toppen. Det har känts bra idag, bitit lite i kinderna på topparna bara. Vi tog oss bortåt i skidsystemet och sedan nedför den längsta backen på 1.2 mil. Stannade för lunchpaus halvvägs ner. Solen värmde lite men gulashsoppan åt vi inne, jag ville inte riskera att börja frysa om fingrarna. det blev dock cappucino och varm choklad ute sedan och 1 extra pommes till hungriga Lukas. Några timmars till åkning innan mina lårmuskler sa stopp. Jag fuskade och åkte lift sista biten ner men de andra stod på benen hela vägen ner. Satt en liten stund i solen på vår terass när vi kom tillbaka, ingen riktig värme men skönt ändå. Sedan blev det jaccuzi för mig och Ove och stora poolen för barnen innan middagen.
Helena Stenbecks foto.               Helena Stenbecks foto.

26 mars
Idag var det kallt och lite mulet. Vi höll oss på "vårt" berg, Stuberkogel. Emil o Lukas hittade en backe de kunde åka i lössnö och träna hopp. Nedanför den låg en restaurang Jungerstube, där vi gick in och värmde oss emellanåt. Jag åkte hem vid 3 och de andra fortsatte 1 timme till. Sen gick vi ner en stund till afterskin innan middagen. Ikväll var det bla carpaccio till förrätt, Ove testade även anklever med vaktelägg. Sen blev det skaldjurssoppa. Till varmrätt åt jag hälleflundra och de andra åt kalvfile. Jag skippade ost och kex idag och åt bara några vindruvor. Men en god creme brulee slank ner. Nu står magen i fyra hörn.

27 mars
Laddade imorse med våfflor, grädde, hjortronsylt eller nutella och lite annat smått och gott Sen tog vi skidbussen till Dorf Gastein en bit bort. Från "vår" lift når man 3 olika berg och områden men vårt liftkort gäller även på ytterligare 3 andra områden som man når med buss. De påstod att det skulle vara -20 idag så vi hade klätt oss i många lager och endast nästipparna stack fram. Men ingen av oss frös idag och utanför lunchrestaurangen stod termometern på -10. Ganska fort idag delade vi upp oss. Jag åkte i långsamt och behagligt tempo medan de andra drog på i fart och hopp. Vi stämde träff på en hytte för gemensam lunch. På eftermiddagen lyste t.o.m solen fast utan värme. När vi kom tillbaka gick jag och Ove ner till vår bastu och relaxavdelning som hör till vårt hus. Inga andra där så lugnt och skönt. Snart dax för kvällens middag där jag beställt abborre och de andra lammfile. Sen ska vi kolla på kvällens gästartist, Jakob Karlberg. Emil och Lukas vet iallafall vem det är.

Ikväll skippade ungarna efterrätten och satte sig redo på första parkett och passade 2 platser till oss också när vi var färdiga med maten. Så vi spelade Uno 1 timme och sedan hade vi bästa platserna till kvällens gästartist. Jag kände iallafall igen 1 låt.

28 mars
Skidbussen imorse till Sportgastein som ligger på 2600m.ö.h. En härlig dag med sol och bra sikt i backarna. Solen värmde inte men det var inte för kallt. Jag höll mig till härliga breda lätta backar och njöt av den fantastiska utsikten, medan de andra åkte mest utanför pisterna. Lunch utomhus och sedan mer åkning på eftermiddagen. Nu har vi bastat och ska ner till middagen, fjällröding för mig och Ove och rostbiff till barnen, plus massa annat gott.

Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.

Vårt hus Villa Orania. Vi bor längst bort till vänster.
Helena Stenbecks foto.

Vi äter gott och mycket här. Varje kväll är det 5 rätters middag. Först en salladsbuffé, sen soppa, sen en varmrätt där man får välja mellan 2 rätter. Ost,kex och frukt och sen avslutas det med efterrätt. T.ex förrättssallad med bla lax, räkor, rostbiff och grönsaker, kronärtskockssoppa, gös med gnocchi, rostad blomkål, grönkål, picklad lök och sås. Ost,kex och melon och sedan en choklad och mangomousse med hallon.

Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.Helena Stenbecks foto.

1 mars
Idag höll vi oss i vårt liftsystem. Lukas ville åka skidor idag istället för snowboard som han åkt hela veckan, så vi hyrde ett par åt honom. Idag var det värme i luften och vi tog oss upp på högsta toppen här 2300 möh. och sedan milslånga backen ner. Det blev en liten drickpaus i solen på vägen ner. Sen upp igen och killarna lekte ett tag i skicrossbanan och slalombanan med tidtagning. Sen blev det pizza i backen. Efter maten åkte ungarna själva och hemåt. Jag och Ove tog en sväng till i långa backen. Nu har vi bastat och snart är det Österrikiskt tema till middag. Österrikisk förrättsbuffe, wienerschnitzel och sedan buffé med Österrikiska efterrätter. Vi somnar nog mätta ikväll igen.

2 mars
Bussen till Dorfgastein imorse. Det område vi gillat bäst förutom Sportgastein. Förmiddagen cruisade jag själv runt i sköna svängar. +7 i backen så det var en skön dag idag. Mötte upp de andra för lunch. Sedan åkte vi lite allihop och sen åkte jag och Ove lite själva och barnen tog sig hemåt själva. En bastu innan maten. Bara vi som använder bastun här i huset. Mycket lugnare och skönare än att vara i poolen bland alla sportlovsbarn. Till middag var det sushi till förrätt sedan ankfile till barnen och vi valde torsk. Mötte veckans gästkock Tommy Myllimäki i hissen imorse och tackade för den goda maten. Nu har vi packat ihop och imorgon efter frukost är det dags att åka hemåt.

3 mars
Halvvägs till Sverige i luften nu efter att vi lyft ca 1 timme för sent. Norwegian har gratis Wifi på sina plan. Så snart framme, antar att vi får skotta fram bilen på Arlanda. Men vi har iallafall vinterhjul.

Hemma igen. Vi är väldigt glada över att vi fått allt bagage både ner och hem. Har träffat så många som blev av med bagaget förra lördagen. På vårt plan var det några och även på Alpresors andra plan. Sen pratade vi med några i backen vars hela plan blev utan bagage och de hade fortfarande inte fått sina väskor på onsdagen. När vi stod vid bagageutlämningen idag var det fullt med vagnar med bagage överallt som bara stod där och säkert kommit senare än passagerarna som gett upp och åkt hem. Dessutom lång kö till disken med borttappad bagage. Vi kommer fortsätta packa ett ombyte i handbagaget även fortsättningsvis.